home | sitemap

10 tips voor webteksten

De bezoekers van uw website willen vaak in een zo'n kort mogelijke tijd zoveel mogelijk informatie krijgen over producten of diensten. Daarnaast is het van belang te zorgen dat zoekmachines de tekst aantrekkelijk vinden om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken.

Hieronder 10 tips voor webteksten om bezoekers en zoekmachines tevreden te houden:

  1. Begin met een korte, aansprekende titel en geef deze de opmaak H1. De titel dient uiteraard over de tekst te gaan en relevante zoektermen te bevatten.
  2. Open met een korte, opsommende paragraaf waarin kort wordt beschreven waar de tekst over gaat.
  3. Schrijf 'omgekeerd': van belangrijk naar minder belangrijk, zoals ook vaak gebeurt in krantenartikels. Wordt meteen concreet en vertel de 'conclusie': de bezoeker weet dan waar het om gaat en zal verder lezen als het interesse gewekt is. Geef ook af en toe eens wat gratis informatie weg zodat de bezoeker iets krijgt en zal aansporen meer op de website te lezen (wie weet wat er nog meer te halen valt.) 
  4. Kies voor korte stukjes tekst opgedeeld in paragrafen, eventueel voorzien van een kopregels (opmaak H2 of H3). Houd ook de totale lengte van de tekst/pagina kort. Klaar met schrijven? Herzie de tekst en kort het in tot de helft. Lees het nog eens na en verwijder nog eens ongeveer 50%.
    Kan het toch niet korter? Verdeel de tekst dan over meerdere pagina's: op het hoofdniveau korte, inleidende teksten met links naar vervolgpagina's met meer informatie (bezoekers die geinteresseerd zijn zullen zeker verder gaan lezen).
  5. Pas de schrijfstijl aan op de doelgroep. Gebruik consequent 'je' of 'u'. Pas het gebruik van vaktermen aan op het kennisniveau van de doelgroep.
  6. Maak gebruik van vetgedrukte woorden (de zoektermen!) om waar nodig extra aandacht te trekken. Maar overdrijf niet, markeer elke unieke zoekterm maar één keer per pagina. Als mogelijk: maak gebruik van synoniemen voor de zoektermen. Google kan daarbij helpen: met een ~ voor een zoekwoord zal Google resultaten tonen met overeenkomstige woorden. Zoek bijvoorbeeld eens op: ~website -website. Google toont dan alle pagina's met woorden die te maken hebben met het woord website (maar niet het woord website zelf bevatten, vandaar de -website). 
  7. Gebruik opsommingtekens of nummers om de tekst overzichtelijk en  makkelijk scanbaar te maken.
  8. Vertel niet alleen, laat het ook zien. Leg links naar recente projecten en referenties, voeg afbeeldingen of illustraties toe.
  9. Neem bij voorkeur geen links op in de tekst maar bewaar ze tot het eind (bijv. per paragraaf of helemaal aan het eind). Bezoekers zijn geneigd er op te klikken en lezen dan niet alles. En ze raken misschien het overzicht kwijt (Hoe kwam ik hier en waar was ik ook al weer gebleven?). Eindig de tekst met links naar andere relevante content op de website. Op deze manier houdt u de bezoeker, die de tekst heeft gelezen en waarschijnlijk meer wil weten, op de website. Beter nog: eindig met een zogenaamde 'call for action', een actieve oproep: zorg dat de bezoeker op de website blijft en verder gaat lezen, het product gaat bestellen, contact gaat opnemen, zich inschrijft voor de nieuwsbrief, etc... Gebruik bij de tekst voor de call for action niet het woord 'kunnen'! Dus niet: "U kunt zich via onze website aanmelden voor de nieuwsbrief". Beter is: "Meld u nu aan voor onze niewsbrief".
  10. Volg de conventies. Maak navigatie en teksten voorspelbaar. Het bekendste voorbeeld: het logo staat linksboven en is een hyperlink naar de homepage. Bezoekers willen een website snel snappen. Ze nemen niet de tijd om uw technische gadgets, innovaties en taalvondsten te bewonderen. Hergebruik dus wat op het web de conventie is. Bijvoorbeeld voor een menu:
    Niet:
    Startpagina – Site-structuur – Contactinformatie – Organisatie – Juridische informatie – Log in – Werken bij ons – Vinden – Feed – Laatste nieuws
    Wel:
    Home – Sitemap – Contact – Over ons / Over [bedrijfsnaam] – Privacy – Contact – Inloggen – Vacatures – Zoek / Zoeken – RSS of Abonneren – Nieuws