home | sitemap

Schrijven voor het web 

Bezoekers gebruiken websites om informatie te vinden. Een goed ingerichte website geeft die informatie in
zo weinig mogelijk stappen. Ga daarom bij het schrijven van de teksten en inrichten van de website uit van wat de bezoeker verwacht te vinden. Ga niet uit van wat u graag wilt vertellen (tenzij u een blog schrijft).

Ga dus uit van de vragen en behoeften die de bezoeker zou kunnen hebben. Bedenk welke vragen elk soort bezoeker zou kunnen hebben en richt de site daar op in. Bezoekers van een website lezen (scannen) eerst de tekst vluchtig door en kijken daarbij naar de opbouw van de informatie. Pas als een tekst interessant lijkt, gaat de bezoeker deze nauwkeurig lezen. Begin een pagina bijvoorbeeld met een korte opsomming van de onderwerpen en licht de onderwerpen daarna (of op een andere pagina) toe.

Kort en bondig

Lezen vanaf een beeldscherm is vaak al lastig en vermoeiend genoeg, laat staan hele lappen tekst. Houd de tekst op een pagina dus zo kort en bondig mogelijk (en wijd pas op vervolgpagina's verder uit.) Een goede vuistregel is dat een paragraaf niet langer mag zijn dan ongeveer 75 woorden. Ter illustratie: de vorige paragraaf hierboven ("Ga dus uit van...") bestaat uit 84 woorden.

De teksten op een pagina moet ook consistent zijn qua taalgebruik (bijv. niet afwisseld verschillende woorden gebruiken voor hetzelfde) en schrijfwijze (bijv. niet u en jij doorelkaar) en afgestemd zijn op de doelgroep (gebruik bijv. geen technische termen als u ook leken als bezoeker verwacht.)

Tips voor effectief schrijven: