home | sitemap

Mijn site heeft geen hoge positie in de zoekresultaten

Iedereen wil graag dat zijn website/pagina's hoog scoren in zoekmachines. Immers, bijna elke zoektocht naar informatie, een product of dienstverlening begint bij een zoekmachine. En wie bovenaan staat bij de zoekresultaten krijgt de meeste bezoekers en heeft dus ook de meeste kans om iets te verkopen/verdienen.

Er zijn 2 mogelijkheden om bovenaan te komen in de zoekresultaten: niet-betaald en betaald.

Betaalde resultaten zijn in de regel advertenties die bovenaan, links of rechts van de zoekresultaten worden getoond. Door slim 'in te kopen' kan hier gewoon een toppositie verkregen worden.
In dit artikel willen we het echter hebben over niet-betaalde, zogenaamde organische zoekresultaten. 

Wat is belangrijk?

De positie in de organische zoekresultaten is van vele factoren afhankelijk (ca. 200 bij Google). Die factoren kun je grofweg in 3 groepen onder verdelen:

  1. Inhoud: de tekst op en (menu)structuur van de website. Belangrijk onderdeel daarin is het gebruik van de gewenste zoekwoorden in de title-tag (= H1 titel op de pagina of titel ingesteld bij de pagina-instellingen).
  2. Extern: wat vinden anderen van uw website en hoe (vaak) wordt er naar uw website gelinkt. Belangrijk hierin zijn bijv. het gebruik van de juiste zoekwoorden in de link-tekst op andere websites en de kwaliteit, autoriteit en betrouwbaarheid van die, liefst vele unieke, websites.
  3. Techniek: het gebruik van nette, standaards-conforme HTML, juiste gebruik van 301 redirects, korte laadtijden, etc.

Voor punt 1. biedt het cms alle mogelijkheden en kunt u zorgen voor de juiste titels en opbouw van de pagina.

Technisch (punt 3.) is het cms toegespitst om het onderste uit de kan te halen. Dit gebeurt veelal automatisch en waar nodig met een beetje hulp van de vormgever/bouwer van de html. 

Blijft punt 2. over en dat is het minst makkelijke van de 3: namelijk zorgen dat derden uw website gaan waarderen (door er bijvoorbeeld naar toe te linken). U moet daar zelf tijd in steken door anderen te vragen naar uw website te linken en/of zelf mee te doen aan forums, reacties te plaatsen bij een blog, (vak)artikelen te schrijven, etc. en daarbij uw website te noemen. Het liefst op een natuurlijke, niet overdreven of te commerciele manier.
Op forums kunt u natuurlijk vaker onder een andere naam 'onopvallend' wat vaker over uw eigen producten of dienstverlening schrijven...

Of op uw website staat informatie die zo uniek en waardevol is dat anderen vanzelf naar uw website gaan linken! Bijvoorbeeld omdat u frequent (zelf geschreven) nieuws plaats, een blog bijhoudt, etc. Uw website beschikt niet voor niets over een cms zodat u makkelijk en snel uw website kunt updaten!

Waar beginnen met optimaliseren?

Google zal niet haar geheimen blootgeven en aangeven wat alle factoren zijn, maar vertelt wel graag waar ze op letten en bieden de mogelijkheid om mee te kijken met wat Google van uw website vindt.

Met behulp van de Webmaster Tools biedt Google een aardige inkijk om mee te beginnen. Het geeft informatie over hoe Google de website ziet, geeft tips en biedt statistieken, bijv. over het aantal vertoningen bij zoekresultaten, aantal doorkliks, etc. En het laat ook zien welke zoekwoorden het meest met de website worden geassocieerd (handig om te weten of de website wel gevonden wordt bij de woorden die u belangrijk vindt!).

Via het cms kunt u uw website koppelen aan Webmaster Tools en zo toegang krijgen tot de gegevens, zie het hoofdstuk 'Google Webmaster Tools' in deze help.

Op http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=34444 staat belangrijke relevante informatie over Google en Webmaster Tools, met name onder het kopje 'Zorg ervoor dat uw inhoud uniek en relevant is'.

Meten

Sleutelen aan de website heeft geen zin als u het resultaat er niet van meet. Via de statistieken die het cms biedt krijgt u al een aardig beeld van het bezoek op uw website. Biedt dat niet voldoende inzicht of mogelijkheden, dan kunt u daarnaast of in plaats daarvan ook Google Analytics of andere (al dan niet gratis) statistiekprogramma's inzetten.

Noteer voor u aan optimalisatie begint hoeveel verkeer uw website nu heeft. Begin vervolgens geleidelijk met aanpassingen en bekijk het effect. Bedenk dat het soms een week tot 4 kan duren voordat u resultaat zult zien!

Een stijgend bezoekersaantal duidt meestal op betere zoekresultaten of meer bezoekers van andere websites die linkjes naar uw website zijn gaan opnemen.

Bepaal zo wat wel en niet werkt en werk zo toe naar een optimale mix aan eigen, unieke content en inkomende linkjes. En blijf dit doen, want zoekmachines zijn gek op actualiteit!

En verder...

Lukt het niet om zelf de website naar een hogere positie in de zoekresultaten te stuwen? Overweeg dan eens betaalde zoekresultaten door te adverteren. Dat kunt u uiteraard zelf proberen, net als bij de organische zoekresultaten, maar wellicht is het beter om een gerenommeerd SEO/SEA bureau in te schakelen zodat u verzekerd bent van goed advies, praktische ondersteuning en economisch het beste resultaat behaalt.

Kortom:

Blijf bovenstaande stappen doorlopen: zoekmachine optimalisatie is nooit 'af'.

Lukt het niet op eigen kracht (te weinig inzicht/te weinig tijd)? Schakel een bureau in.