home | sitemap

Google Analytics

Met Google Analytics kunt u (onder andere) vaststellen met welke zoekwoorden de meest gewenste potentiële klanten worden getrokken, welke advertentie de meeste reacties krijgt en welke bestemmingspagina's en inhoud u de meeste bezoekers opleveren.

Google Analytics is een gratis dienst van Google en is eenvoudig te gebruiken door beginnende webmasters, maar biedt toch alle mogelijkheden die ervaren professionals op het gebied van webanalyses verwachten.

Via 'Instellingen > Google... >  Analytics' komt u bij Google Analytics.

NB: Google Analytics is alleen beschikbaar als uw website onder een eigen domeinnaam draait! Draait uw website nog niet onder eigen domeinnaam, vraag dan naar de mogelijkheden.

Hoe Google Analytics te activeren en te gebruiken

Google Analytics kunt u starten door naar http://www.google.com/analytics te gaan. Als u nog geen account heeft bij Google dient u er eerst een aan te maken. Volg de instructies en voeg de eerste website/domeinnaam toe.

Conversiecode plaatsen

Per toegevoegde website/domeinnaam dient u een zogenaamde conversiecode te plaatsen op elke pagina van de website. Kopieer de getoonde conversiecode (ook wel 'volgcode' genoemd) en ga vervolgens in het cms via de menubalk naar "Instellingen > Google...", tab "Analytics" en voeg de conversiecode in.

U kunt tevens aangeven of u hyperlinks naar downloads (documenten/bestanden) en externe websites wilt volgen. Zie het volgende hoofdstuk voor meer informatie.

Sla de gegevens op en publiceer de website. Als het goed is zal Google binnen enkele minuten bij de status aangeven dat de 'Gegevens ontvangen' zijn en de conversiecode dus correct is geplaatst.
Binnen 24-48 uur kunt u de eerste statistieken bekijken.

Tip: In plaats van of naast de conversie/javascript-code van Google Analytics kunt u ook de javascript-code van elke andere aanbieder invoegen.
En als u meteen bij de website-instellingen in het veld 'Statistieken' de URL op geeft van die aanbieder, kunt u de statistieken meteen openen via de statistieken-knop  in de werkbalk.

Meerdere Google Analytics conversiecodes plaatsen

Het is mogelijk om meerdere conversiecodes, zogenaamde trackers, in te zetten. Bijvoorbeeld om voor meerdere websites de eigen en overkoepelende statistieken te meten. Elke website krijgt dan zijn eigen conversiecode plus de conversiecode voor alle websites.

Lees meer over het toevoegen van meerdere conversiecodes.

Bij het opgeven van de conversiecode in het cms kunt u tevens aangeven of u hyperlinks naar downloads en externe websites wilt volgen. Het cms voegt dan automatisch extra code in die dit mogelijk maakt. Google Analytics kan dat niet standaard, aangezien het alleen bezoek óp pagina's kan meten. Het kan bijvoorbeeld niet meten of iemand een PDF document heeft gedownload of op een link klikt naar een externe website.

In Google Analytics vindt u pagina's die bezocht zijn onder 'Overzicht van inhoud'. Per pagina/url worden de paginaweergaves, tijd op pagina, etc. weergegeven.

De hyperlinks naar downloads (documenten/bestanden) worden weergegeven als urls naar
<naam website>/download/<naam map>/<bestandsnaam>, bijvoorbeeld: /website/downloads/handleidingen/reparatie.pdf.

De hyperlinks naar externe websites worden weergegeven als urls naar /outgoing/<domeinnaam>, bijvoorbeeld: /outgoing/www.nu.nl. 

Google Analytics ook gebruiken voor de nieuwsbriefstatistieken

Zet de optie 'Gebruik Analytics ook voor nieuwsbrieven' op Ja om alle hyperlinks (naar de eigen website) in een nieuwsbrief te voorzien van speciale codes zodat Google Analytics kan meten of iemand in een nieuwsbrief op een hyperlink heeft geklikt.

In Google Analytics kunnen de statistieken voor nieuwsbrieven worden opgevraagd bij Verkeersbronnen. Het medium 'email' geeft dan de links uit de nieuwsbrief weer.
Door bij bron/medium het filter in te stellen op 'Bestemingspagina' kunnen vervolgens de hyperlinks zelf worden weergegeven (en kun je dus zien om welke hyperlinks het gaat).

Google Analytics gebruiken voor het meten van interne zoekopdrachten

Het cms beschikt over een eigen zoekmachine die u kunt gebruiken om op uw website een zoekoptie aan te bieden aan gebruikers. Naast dat dit handig is voor bezoekers kan het ook een schat aan informatie opleveren als u de zoekopdrachten laat meten door Google Analytics.

Om Google Analytics zoekopdrachten te laten meten moet het e.e.a. worden ingesteld. Een uitgebreide handleiding vindt u op

http://support.google.com/googleanalytics/bin/answer.py?hl=nl&hlrm=en&answer=75817

NB: bij punt 5 dient u alleen q (kleine letter Q) op te geven. Dat is de parameter die het cms gebruikt voor zoekwoorden die bezoekers opgeven.

Zodra de eerste resultaten zichtbaar zijn kunt u bijvoorbeeld het volgende meten:

Zie eventueel ook de uitleg op http://www.kaushik.net/avinash/kick-butt-with-internal-site-search-analytics/

Tip: bovenstaande metingen kunt u ook doorvoeren voor modules zoals de objecten- en occasions-module. Dat geeft inzicht in hoe de zoekfuncties van die modules worden gebruikt.

Maakt uw website nog geen gebruik van de zoekmachine van het cms? Laat het ons weten en we helpen u graag verder