Google/SEO
Dit hoofdstuk beschrijft de verschillende onderdelen die het cms biedt voor zoekmachine-optimalisatie en hulpmiddelen.
De naam Google is gebruikt als synoniem voor zoeken op het internet. Zoekmachine-optimalisatietechnieken hoeven natuurlijk niet geënt te zijn op Google alleen en ook hulpmiddelen van andere zoekmachines kunnen in combinatie met het cms gebruikt worden.
Welke zaken regelt het cms al?
De inhoud van een website (titels van pagina's, de tekst op de pagina's, alternatieve teksten bij afbeeldingen, etc., maar ook bijv. de domeinnaam) is natuurlijk heel belangrijk voor zoekmachines om de positie in de zoekresultaten te bepalen. En voor de inhoud van een website moet u als redacteur zelf zorgen.
Het cms zelf zorgt voor alle technische randvoorwaarden om u te helpen bij het behalen van een hoogst mogelijke positie. Sommige zaken gaan automatisch, andere zaken kunt u gebruiken om uw website nog vriendelijker te maken voor zoekmachines.
Zaken die automatisch gaan zijn o.a.:
- Het cms maakt zoekmachinevriendelijke urls. Bijv. www.domeinnaam.nl/onderwerp/hoofdstuk/titel in plaats van www.domeinnaam.nl/page.cgi?id=1234§ion=567.
- Het cms maakt altijd gebruik van de <title>-tag.
- Het cms maakt een sitemap.xml aan die via robots.txt automatisch door zoekmachines wordt gevonden.
- Het cms maakt altijd zogenaamde 301-redirects aan als u doorverwijzingen maakt.
- Het cms maakt geen gebruik van javascript voor de navigatie (bijv. in het menu of voor hyperlinks).
- Het cms maakt geen gebruik van frames.
- Het cms bied een geoptimaliseerde 404-pagina (met help-informatie en de mogelijkheid met de webmaster in contact te treden).
Zaken die het cms ondersteunt/aanbiedt, maar die u zelf moet inzetten:
- U kunt expliciet de titel van een pagina instellen (<title>-tag).
- U kunt de samenvatting en trefwoorden opgeven voor de hele website of per pagina (description- en keyword-metatags).
- U kunt afbeeldingen voorzien van een alternatieve tekst.
- U kunt hyperlinks voorzien van een titel.
- Het cms maakt altijd gebruik van de juiste semantische opmaak: <h1>-, <h2>- en <h3>-tags voor titels in de pagina, <p>-tag voor paragrafen, etc. Kies die opmaak dan ook als u titels op pagina's zet.
- Het cms biedt de mogelijkheid om oude/gewijzigde urls via een zogenaamde 301-redirect door te laten sturen naar de nieuwe pagina.
- Het cms biedt een sitemap aan. Maak een link naar deze sitemap, bijvoorbeeld /websitenaam/sitemap of zet de macro [INCLUDE SITEMAP] op een pagina.
- U kunt het robots.txt-bestand aanpassen en uitbreiden. Vertel zoekmachines welke pagina's juist niet geindexeerd moeten worden (bijv. besloten pagina's).
- U kunt tabellen voorzien van titels.
- U kunt Google Analytics en Google Webmaster Tools (en andere soortgelijk tools van andere zoekmachines) integreren/activeren om meer te weten te komen over de indexering van de website.
En hoe zou een perfecte pagina voor een keyword er uit moeten zien? Zie de blog-entry op SEOmoz.
Andere zaken die u kunt doen:
- Linkbuilding! Niets zo belangrijk als goede inkomende links verkrijgen. Probeer op aanverwante websites, belangrijke blogs, etc. links te krijgen naar uw website. Doe dat wel zorgvuldig en alleen op/via kwalitatieve websites.
- Meld een (nieuwe) website aan bij de verschillende zoekmachines (bijv. via http://www.google.com/submit_content.html of http://search.yahoo.com/info/submit.html).
- Sommige SEO-"specialisten" gebruiken of adviseren technieken die door zoekmachines uitdrukkelijk verboden worden of als verdacht worden gezien, zoals:
- "verborgen text" (bv. witte letters op een witte achtergond)
- "doorway pages" (pagina's vol trefwoorden die alleen zijn bedoeld voor de zoekmachines)
- "bedrieglijke redirects" (de bezoeker wordt snel doorgestuurd naar een andere pagina)
- "cloaking" (zoekmachines krijgen heel andere content te zien dan menselijke bezoekers). - Blijf de website optimaliseren. Gebruik Google Analytics en Google Webmaster Tools om te kijken hoe uw website gevonden en bezocht wordt. Probeer verbeteringen en kijk wat het resultaat is.
- Wees geduldig. Het kan soms weken, maanden duren voor veranderingen tot resultaat leiden.
- Schrijf tekst voor de bezoekers, niet voor zoekmachines.
- Gebruik gewenste keywords/zoekworden in de links naar interne pagina's.
Google, Yahoo en andere zoekmachines vertellen ook veel over zichzelf op hun support-pagina's, zie bijv.
Bovenstaande is maar een beperkt overzicht van mogelijkheden, tips, etc. om aan zoekmachineoptimalisatie te doen. Meer weten? Een goed begin is http://guides.seomoz.org/beginners-guide-to-search-engine-optimization
Wilt u echt werk maken van zoekmachineoptimalisatie, schakel dan een bonafide zoekmachine-expert in die u helpt met een grondige analyse (wat wilt u bereiken? wat is er al goed, wat kan beter, etc.) tot de daadwerkelijke uitvoering (betere websitestructuur, betere teksten, linkbuilding, etc.)