home | sitemap

Personalisatie

Algemeen

Via personalisatie is het mogelijk nieuwsbrieven, bedankpagina's en mailberichten na het invullen van een formulier te voorzien van informatie over of van de bezoeker zelf. Op dynamische websites is het ook mogelijk gewone pagina's te voorzien van (persoonlijke) gegevens van de bezoeker die is ingelogd. Dit geeft de bezoeker/klant het gevoel dat er aandacht wordt geschonken aan zijn aanwezigheid op uw website, net zoals dat in het echte leven verwacht zou worden.

Bovendien biedt personalisatie de mogelijkheid om verschillende formulieren met elkaar te verbinden en zo de bezoeker stapsgewijs en afhankelijk van ingevulde gegevens de gewenste informatie te laten invoeren.

Om een leidraad te geven hoe en waar personalisatie ingezet kan worden binnen het cms, zal eerst worden uitgelegd hoe gegevens in de eigen tekst opgenomen kunnen worden, om dit vervolgens per onderdeel (nieuwsbrief en formulieren) met praktische voorbeelden toe te lichten.

NB: Onderstaande voorbeelden bevatten extra opmaak zodat het cms de voorbeelden niet ook zou gaan verwerken. De voorbeelden dus niet knippen en plakken maar overtypen!

Invoegen van gegevens

Het invoegen van de gegevens van een bezoeker geschiedt met de volgende macro:

[­TMPL_VAR NAME="voornaam"­]

Deze eenvoudige macro zorgt ervoor dat de inhoud van het gegeven met de naam 'voornaam' wordt ingevoegd. Dit kan bijvoorbeeld worden gebruikt in een constructie als

Beste [­TMPL_VAR NAME="voornaam"­], welkom bij... 

Hoe de naam van een gegeven wordt bepaald, wordt uitgelegd bij de specifieke onderdelen hieronder.

Sturen met gegevens

Het is ook mogelijk op basis van een gegeven bepaalde tekst juist wel of niet te laten zien. Stel dat het gegeven met de naam 'antwoord' de waarde '1' bevat. Met de macro

[­TMPL_IF NAME="antwoord"­]Dit is alleen zichtbaar als antwoord 1 is.[­/TMPL_IF] 

kan er dan voor gezorgd worden dat de tekst tussen de eerste TMPL_IF en afsluitende /TMPL_IF alleen wordt getoond als 'antwoord' een waarde bevat.

Het omgekeerde is ook mogelijk: stel dat de tekst juist getoond moet worden als 'antwoord' geen waarde bevat, dan wordt de macro TMPL_UNLESS (unless = tenzij) gebruikt

[­TMPL_UNLESS NAME="antwoord"]Zichtbaar als antwoord leeg is.[­/TMPL_UNLESS] 

Nieuwsbrieven

Personalisatie is uitermate geschikt voor het vriendelijk en klantgericht opmaken van nieuwsbrieven. Door de nieuwsbrief op de juiste wijze van macro's te voorzien kan met één nieuwsbrief toch elke klant persoonlijk worden toegesproken, waarbij de inhoud zelfs kan worden afgestemd op zijn/haar situatie.

Bij elke abonnee in de nieuwsbriefmodule kunnen de volgende gegevens worden opgeslagen:

Gegeven:  Te gebruiken (data)naam: 
Voornaam firstname
Achternaam lastname
Bedrijf  company
Adres  address
Postcode  zipcode
Plaats  city
Telefoon  tel
Fax  fax
Vrij te definieren gegeven 1  c1
Vrij te definieren gegeven 2   c2
Vrij te definieren gegeven 3 c3

Onderstaand voorbeeld laat zien hoe de aanhef opgebouwd kan worden, waarbij rekening gehouden wordt met het feit dat de voornaam eventueel niet bekend is:

Beste [­TMPL_IF NAME="firstname"][­TMPL_VAR NAME="firstname"][­TMPL_ELSE]abonnee[­/TMPL_IF], ... 

Als het gegeven met de naam 'firstname' een waarde heeft, vul dan de waarde van 'firstname' (de voornaam) in, en anders (in het tweede deel na de TMPL_ELSE) de generieke naam 'abonnee.'

Eigen gegevens

Het kan uiteraard voorkomen dat de standaard beschikbare gegevens van de nieuwsbriefmodule niet toereikend zijn. Misschien dat via een ander programma of database een meer uitgebreide set van gegevens beschikbaar is op basis waarvan de nieuwsbrief gepersonaliseerd moet worden: ook dat kan via de nieuwsbriefmodule gerealiseerd worden.

In het verzendscherm van een nieuwsbrief kan een eigen selectie-bestand worden geupload. Als dit bestand van het bestandtype CSV (comma separated values) is, gemaakt via Microsoft Excel of via een ander programma, dan zal de nieuwsbriefmodule dit bestand apart inlezen en gebruiken voor personalisatie. De inhoud van het bestand moet aan drie voorwaarden voldoen:

  1. de eerste regel van het bestand bevat per kolom de naam van de gegevens;
  2. de eerste kolom bevat altijd het e-mailadres van de ontvanger/abonnee;
  3. de kolommen/velden zijn gescheiden met een punt-komma (;).

Download het voorbeeldbestand om te bekijken.

Het voorbeeldbestand bevat fictieve gegevens van een dierenarts die zijn klanten wil attenderen op het inenten van hun huisdier. Een eenvoudige nieuwsbrief zou er dan als volgt uit kunnen zien:

Geachte [­TMPL_VAR NAME="aanhef"][­TMPL_VAR NAME="naam"],

Uw [­TMPL_VAR NAME="huisdier"] is [­TMPL_VAR NAME="inentingsdatum"] voor het laatst ingeent. 

Ik nodig u hierbij uit binnenkort weer met uw [­TMPL_VAR NAME="huisdier"] langs te komen voor een volgende inenting.

Met vriendelijke groet,

Uw dierenarts 

Formulieren

Bij formulieren kan personalisatie op twee plaatsen worden gebruikt: bij de bedankpagina en de e-mail die verstuurd wordt na het versturen van het formulier.

Bedankpagina

Bij elk formulier kan een eigen bedankpagina worden ingesteld. Deze pagina wordt getoond direct nadat het formulier is verstuurd. Op deze pagina kunnen alle gegevens van het formulier weer worden gebruikt om de pagina de personaliseren net als bij de nieuwsbrief.

De namen van de gegevens zijn dus bepaald bij het maken van het formulier: het is de 'Label' of, indien ingevuld de 'Data-naam'. Stel dat een simpel contactformulier vier velden bevat Naam, E-mail, Bericht en de keuze uit Klacht/Vraag (waarbij klacht de waarde 1 heeft en Vraag de waarde 0) dan kan de bedankpagina er als volgt uitzien:

Geachte heer/mevrouw [­TMPL_VAR NAME="Naam"], 

[­TMPL_IF NAME="KLACHT"]
Wij zullen uw klacht zo spoedig mogelijk onderzoeken en eventueel uw probleem verhelpen.
Excuses voor het ongemak.
[­TMPL_ELSE]
Bedankt voor uw vraag. Wij zullen uw vraag binnen 48 uur beantwoorden op uw e-mailadres [­TMPL_VAR NAME="E-mail"].
[­/TMPL_IF]

Met vriendelijke groet,
...  

Meerdere formulieren

In plaats van een eenvoudige bedankpagina met tekst kan de pagina ook één of meerdere formulieren bevatten. Door de formulieren in een TMPL_IF en TMPL_ELSE constructie op de pagina te plaatsen kan afhankelijk van een antwoord het ene of juist het andere formulier getoond worden en zo de bezoeker door een reeks van formulieren worden gestuurd.

En door in de formulierenmodule het veld 'Default waarde' te vullen met [­TMPL_VAR NAME="..."] kan een gegeven van een vorig formulier ingevuld worden.
In tekst-elementen op een formulier kan tekst ook dynamisch worden ingevoegt. Gebruik in dat geval geen
[­TMPL_VAR NAME="..."] met blokhaken, maar {­TMPL_VAR NAME="..."} met accolades.

E-mail

De e-mail die wordt verstuurd aan een klant na het invullen van een formulier kan zelf worden opgesteld en worden voorzien van de hierboven getoonde macro's. Ook hier dus de mogelijkheid uw (potentiële) klant te laten zien dat u waarde hecht aan een persoonlijke relatie.