home | sitemap

Formulier maken

Klik op de -knop boven het overzicht van formulieren om een nieuw formulier te maken. Er verschijnt een scherm met links de mogelijke elementen die u op een formulier kunt gebruiken en rechts het formulier. Het formulier bevat standaard een element met de algemene gegevens voor het formulier. Dit element kunt u niet verwijderen. Zie hieronder de uitleg van de mogelijke instellingen.

Algemeen  
Titel De titel van/voor het formulier. Deze titel wordt ook gebruikt als het onderwerp van de e-mail die een bezoeker kan ontvangen na het invullen van het formulier. 
Ontvanger(s)

Het e-mailadres van de personen die de ingevulde gegevens per mail ontvangen. U kunt meerdere adressen opgegeven, gescheiden door een spatie of een komma. 

NB: het adres van de (eerste) ontvanger wordt gebruikt als afzenderadres voor de bevestigingsmail. Wilt u dat niet, maak dan altijd gebruik van een e-mailsjabloon.

Bedankt-pagina Als een bezoeker een formulier heeft ingevuld, wordt een standaard bedankt-pagina getoond met een overzicht van de ingevulde gegevens. U kunt ook een eigen bedankt-pagina maken en deze hier instellen. Op de bedankt-pagina kunt u met behulp van personalisatie de ingevulde gegevens weer terug laten komen, bijvoorbeeld voor een persoonlijke aanhef.
Tekst Verstuur-knop De tekst op de knop om het formulier te versturen. Deze tekst is standaard 'Verstuur'. In plaats van een tekst kunt u ook een afbeelding als knop kiezen. 
Mail sjabloon Als een bezoeker een formulier heeft ingevuld krijgt hij een standaard bevestigingsmailtje met de ingevulde gegevens. U kunt ook een eigen bevestigingsmail maken door deze bij de E-mail sjablonen aan te maken en hier in te stellen.
Opslaan in CSV De ingevulde gegevens door alle bezoekers kunt u opslaan in een CVS-bestand. Zet hier het vinkje als u de gegevens opgeslagen wilt hebben. Bij de invoervelden kunt u dan opgeven welke daadwerkelijk opgeslagen moeten worden.
   
Overige   
Minder gebruikte instellingen kunnen worden ingesteld door bij de algemene gegevens rechtsonder  op het uitklap-driehoekje te klikken:
Auto fill

Indien gewenst kunt u een formulier automatisch laten invullen op basis van de gegevens meegegeven in de URL van/naar de pagina met het formulier.
Zie ook het speciale element voor het vullen van een formulier.

via LinkedIn: Als bij de instellingen een LinkedIn API key is opgegeven, kan ook worden gekozen om het formulier via een koppeling met LinkedIn te laten vullen. Boven het formulier verschijnt dan een 'Sign in with LinkedIn '-knop. Als de bezoeker is ingelogd kunnen de velden met de volgende labels/datanamen worden gevuld:
firstname: Voornaam
lastname: Achternaam
fullname: Voornaam Achternaam
linkedin_url: url naar profiel

Auto counter Indien gewenst kan aan de ingestuurde gegevens ook een uniek, oplopend nummer worden toegevoegd, bijvoorbeeld als factuurnummer. Het unieke nummer kan in de bedanktpagina en/of e-mailsjabloon worden opgevraagd als [­TMPL_VAR NAME="xcms_counter"].
Als auto counter aan staat, dan is ook de datum van insturen beschikbaar via [­TMPL_VAR NAME="xcms_date"].

Auto complete
Auto correct
Auto capitalize

Op mobiele (iOS) apparaten wordt de invoer bij velden automatisch aangevuld (auto complete), gecorrigeerd (auto correct) en/of voorzien van hoofdletters (auto capitalize). Indien gewenst kan bij het formulier voor alle invoervelden het standaard gedrag worden overschreven.
Actie (URL)

Het cms zorgt zelf voor het afhandelen van verstuurde formulieren. Indien nodig kan het formulier ook door een andere applicatie op een andere webserver worden afgehandeld. Vul in dat geval hier de URL in van die webserver/applicatie.

Tip! Voor statistiekdoeleinden kan in dit veld wel een zogenaamde query-string (?abc) of bladwijzer (#xyz) worden opgegeven. In de statistieken kan dan aan de hand van de query-string of bladwijzer bepaald worden hoe vaak een formulier is verstuurd.

Afhandeling

Een afhandeling is een stukje maatwerk dat tijdens/na het versturen van het formulier server-side extra bewerkingen kan uitvoeren. Denk bijv. aan real-time validaties (kloppen postcode en straatnaam), direct toevoegen van een bezoeker aan de lijst van gebruikers, extra gegevens toevoegen aan een formulier, controleren of iemand zich al eens heeft ingeschreven (staat het emailadres bijv. al in de csv), etc.
Een afhandeling kan op aanvraag worden gerealiseerd.

Popup  Als een formulier wordt verstuurd, dan wordt de bedanktpagina automatisch in hetzelfde venster getoond. Indien gewenst kan de bedanktpagina (of de Actie-URL) ook in een popup-venster worden getoond. Kies hier dan een popup-venster.
Bewaar bedankt-pagina Dor deze optie aan te vinken zal de bedanktpagina tot 14 dagen na insturen van het formulier worden bewaard. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn om er een PDF van te maken of de hyperlink naar de pagina door te sturen. De hyperlink naar de pagina is beschikbaar via de variabele xcms_online_url, te gebruiken in een TMPL_VAR.
Gegevens wijzigbaar

Eenmaal verzonden kan een klant/bezoeker de gegevens niet meer opvragen/inzien. Indien dat wel gewenst is kan deze optie aangevinkt worden. In de bedankte-mail kan dan een hyperlink worden opgenomen waarmee de klant/bezoeker te allen tijde de gegevens kan inzien en wijzigen. De hyperlink is beschikbaar via de variabele xcms_edit_url en verwijst naar de pagina waar het formulier op staat incl. een unieke code die alleen de ontvanger (dus invuller) kent.
Indien gewenst kan ook naar een andere pagina worden verwezen waar hetzelfde formulier op staat (bijv. omdat er bij opvragen/wijzigen andere tekst boven moet staan). Voeg in dat geval de link naar de pagina in en stel als parameter in xcms_autofill_code= als in:

/website/m000123/p000456.html?xcms_autofill_code=
Extra Via de optie Extra kan html, javascript, etc. worden ingevoegd die na het formulier zal worden ingevoegd.
   

CSV versturen 
Het CSV-bestand bij een formulier kan automatisch op gezette tijden worden gemailed of per FTP worden verstuurd:

CSV versturen via Het CSV-bestand kan per e-mail (als attachment/bijlage of als tekst van de e-mail) of per FTP worden verstuurd. 
E-mail als bijlage/berichttekst Bij deze keuze dient een e-mailadres en onderwerp voor de e-mail te worden opgegeven (tenzij centraal ingesteld bij Instellingen). 
FTP

Bij deze keuze dienen ip-adres/naam server, loginnaam en wachtwoord voor de FTP-server te worden opgegeven (tenzij centraal ingesteld bij Instellingen). 

Wanneer

Het CSV-bestand zal periodiek worden verstuurd, de volgende keuzes zijn mogelijk:

  • Elk uur
  • Elke dag (om 8:00 uur)
  • Elke week (elke maandag om 8:00 uur) 
  • Anders, namelijk... (zie hieronder)

Bij 'Anders, namelijk...' kan zelf een gewenste tijd/herhaling worden ingesteld. Deze optie biedt de mogelijkheid om de interval(len) fijnmazig in te stellen, bijv. elke werkdag om 9:00 uur en 16:00 uur. Lees meer voor de uitgebreide mogelijkheden.

Methode

Het CSV-bestand kan op 3 verschillende manieren worden verstuurd:

Incrementeel
Alleen nieuwe gegevens sinds de laatste keer van versturen worden verstuurd. Als er geen nieuwe gegevens zijn wordt niets verstuurd. Het CSV-bestand zal dus groeien naar mate er meer gegevens binnen komen. Het complete CSV-bestand kan te allen tijde worden ingezien/gedownload en/of worden verwijderd (bij het overzicht van de formulieren).

Volledig
Het CSV-bestand zal elke keer volledig worden verstuurd, ook als er geen nieuwe gegevens zijn. Het CSV-bestand zal dus groeien naar mate er meer gegevens binnen komen. Het CSV-bestand kan te allen tijde worden ingezien/gedownload en/of worden verwijderd (bij het overzicht van de formulieren).

Opnieuw
Het CSV-bestand zal elke keer volledig worden verstuurd en vervolgens worden verwijderd! Als er geen (nieuwe) gegevens zijn wordt er niets verstuurd. Het CSV-bestand bevat dus alleen (nieuwe) gegevens sinds de laatste keer van versturen. Het CSV-bestand kan tot een volgend moment van versturen worden ingezien/gedownload en/of worden verwijderd (bij het overzicht van de formulieren).

Samen met formulier(en) Indien gewenst kunnen de CSV-bestanden van meerdere formulieren worden samengevoegd en als één CSV-bestand worden verstuurd. Selecteer de formulieren (houd Ctlr-toets ingedrukt om meerdere te selecteren) waarvan het CSV-bestand samen met het CSV-bestand van dit formulier zullen worden verstuurd. De veldnamen (eerste regel van het CSV-bestand) zullen worden samengevoegd tot 1 regel met alle unieke veldnamen van alle bestanden.

Invoervelden op een formulier plaatsen

Na het invoeren van algemene gegevens kunt u de gewenste invoervelden op het formulier plaatsen. Klik links op een element en sleep het naar het formulier en laat vervolgens de muistoets weer los. Het invoerveld staat nu op het formulier. Herhaal dit voor elke gewenst invoerveld.

De volgorde van de invoervelden kunt u te allen tijde eenvoudig aanpassen: klik op de -knop rechtsboven in het vlak van een invoerveld. Alle velden klappen in. Klik op de titel van een invoerveld en sleep het naar de gewenste positie.

De volgende soorten invoervelden kunt u op een formulier plaatsen: 

Invoerveld

Een invoerveld is een recht-toe-recht-aan invoerveld voor tekst:



Bij een invoerveld kunt u het volgende instellen:

Label Het label van een invoerveld is de tekst die voor het invoerveld wordt getoond. Als u geen data-naam invult (zie hieronder), dan is het label ook de data-naam.
Verplicht Geeft aan of het veld verplicht is of niet. Een verplicht veld moet ingevuld zijn voor het formulier verstuurd kan worden. Achter het label van een verplicht veld verschijnt automatisch een *.
Validatie Met behulp van een validatie kan worden afgedwongen dat de ingevoerde gegevens aan een bepaalde opmaak of formaat voldoen. Een postcode moet bijvoorbeeld bestaan uit 4 cijfers en 2 letters. Via een validatie kan worden afgedwongen dat dat ook opgegeven wordt. Validaties kunt u zelf maken en onbeperkt (her)gebruiken op formulieren.
Max. lengte Het maximale aantal karakters dat kan worden ingevoerd. Standaard zit er geen limiet op, maar als de gegevens bijvoorbeeld moeten worden ingelezen in een ander systeem dat maximale lengtes verwacht, kan hier het gewenste maximum opgegeven worden.
Breedte De breedte van het veld in karakters. Afhankelijk van de vormgeving heeft een veld meestal een vaste lengte en kan het niet worden gewijzigd via deze instellingen.
Hoogte Een invoerveld is standaard 1 regel hoog. Een gebruiker kan dan ook geen witregels (enters) invoeren. Geef een getal groter dan 1 op om een groter invoerveld te krijgen, bijvoorbeeld een opmerkingen-veld.
Opslaan in CSV Geeft aan of dit gegeven moet worden opgeslagen in het CSV-bestand. Als de instelling 'Opslaan in CSV' bij de algemene formulierinstellingen uit staat, dan worden gegevens nooit bewaard.
Default waarde De default waarde die in het veld komt te staan. Wilt u bijvoorbeeld dat iemand zijn geboortedatum opgeeft en wilt u aangeven wat het gewenste formaat is, vul dan als default waarde 'dd-mm-jjjj' in zodat de bezoeker weet wat er verwacht wordt. (Via een validatie kunt u de invoer dan weer controleren.) 
Data-naam De data-naam van het invoerveld. Standaard is de data-naam gelijk aan het label. Het kan echter wenselijk zijn dat de data-naam afwijkt van het label, bijvoorbeeld als het formulier door een ander systeem moet worden verwerkt.
Verborgen Geeft aan of het veld zichtbaar is voor de gebruiker of niet. Samen met de vorige twee velden kan dit bijvoorbeeld worden gebruikt om stuurinformatie voor een andere server mee te sturen.
   
Overige 
Type

Op mobiele (iOS) apparaten kan bij sommige velden aan aangepast toetsenbord of alternatieve invoer worden getoond om de invoer voor de gebruiker te vergemakkelijken:


Geef bij type de gewenste invoer op en de formulieren-module regelt de rest.
NB: (nog) niet alle typen worden door alle browsers/apparaten ondersteund!

Placeholder

Indien gewenst kan in het invoerveld een voorbeeld en/of korte toelichting worden getoond:

Het voorbeeld/toelichting wordt lichtgrijs weergegeven en verdwijnt zodra de gebruiker begint te typen.
NB: deze optie wordt (nog) niet door alle browsers ondersteund!

Een placeholder is overigens wat anders dan een default waarde: een default waarde zal niet automatisch verdwijnen en ook worden verstuurd als de bezoeker het niet verwijdert of aanpast. Een placeholder is een hulpmiddel, de tekst verdwijnt bij het typen en zal ook niet worden verstuurd.

Auto complete
Auto correct
Auto capitalize

Op mobiele (iOS) apparaten wordt de invoer bij velden automatisch aangevuld (auto complete), gecorrigeerd (auto correct) en/of voorzien van hoofdletters (auto capitalize). Indien gewenst kan bij het formulier voor alle invoervelden het standaard gedrag worden overschreven.
Waar nodig kan eventueel per invoerveld het gedrag weer worden aangepast.

Nogmaals ter controle Door deze optie aan te vinken zal het veld automatisch nogmaals worden toegevoegd en wordt de gebruiker gevraagd de invoer te herhalen. Op die manier kan bijv. worden voorkomen dat iemand een verkeerd e-mailadres opgeeft door een typfout.
Wachtwoord

Als de gebruiker een wachtwoord of andere gevoelige gegevens moet opgeven, dan kunt u deze optie aanvinken. Tijdens het invoeren worden de ingetypte karakters vervangen door een rondje zodat niemand kan meelezen.

CSS class name Hier kan aan een veld een extra kenmerk worden toegekend waarmee de vormgever het veld specifiek kan opmaken.

NB: als u een invoerveld opneemt voor een e-mailadres, geef deze dan het label 'E-mail' of als data-naam 'email' of 'E-mail'. Pas dan herkent het cms het veld als e-mailadres van de gebruiker. Op dat e-mailadres zal de gebruiker dan ook een bevestigingsmail ontvangen. Wilt u niet dat een bevestigingsmail wordt verstuurd? Geef het veld voor het e-mailadres dan een ander label/data-naam.

Lijst

Een lijst geeft de mogelijkheid de gebruiker de laten kiezen uit één of meerdere opties. Een lijst-invoerveld kan op meerdere manieren worden weergegeven: 

Een dropdown-menu is het best te gebruiken bij 'veel' opties waar de gebruiker er één van moet kiezen.
Een keuze-menu is het best te gebruiken bij 'veel' opties waar de gebruiker er één of meer van mag kiezen. Door de Ctrl-toets in te houden kunnen meerdere opties aangeklikt worden. 
Radio-buttons zijn goed te gebruiken voor enkele opties. Er kan er altijd maar 1 gekozen worden. De weergave kan ook verticaal zijn, zoals bij de checkboxen hieronder.


Checkboxen zijn het best te gebruiken voor enkele opties waar de gebruiker er meerdere van mag kiezen. De weergave kan ook horizontaal zijn, zoals bij de radio-buttons hierboven.

Voor een lijst kunt u het volgende instellen:

Label Het label van een invoerveld is de tekst die voor het invoerveld wordt getoond. Als u geen data-naam invult (zie hieronder), dan is het label ook de data-naam.
Verplicht Geeft aan of het veld verplicht is of niet. Een verplicht veld moet ingevuld zijn voor het formulier verstuurd kan worden. 
Lijst De lijst die moet worden weergegeven. Lijsten kunt u zelf samenstellen en onbeperkt (her)gebruiken.
Weergave De gewenste weergave van de lijst (zie voorbeelden hierboven).
Hoogte De hoogte is alleen van toepassing op de weergave voor een keuze-menu. Bij een keuze-menu kan standaard één optie gekozen worden. Zet een vinkje bij 'Meerdere antwoord.' als u meerdere keuzes mogelijk wilt maken.
Opslaan in CSV Geeft aan of dit gegeven moet worden opgeslagen in het CSV-bestand. Als de instelling 'Opslaan in CSV' bij de algemene formulierinstellingen uit staat, dan worden gegevens nooit bewaard.
Default waarde De default waarde die in het veld komt te staan. Wilt u bijvoorbeeld dat iemand zijn geboortedatum opgeeft en wilt u aangeven wat het gewenste formaat is, vul dan als default waarde 'dd-mm-jjjj' in zodat de bezoeker weet wat er verwacht wordt. (Via een validatie kunt u de invoer dan weer controleren.) 
Data-naam De data-naam van het invoerveld. Standaard is de data-naam gelijk aan het label. Het kan echter wenselijk zijn dat de data-naam afwijkt van het label, bijvoorbeeld als het formulier door een ander systeem moet worden verwerkt.

Lijsten kunnen zelf worden gemaakt via het tabje 'Lijsten'.

Tekst

Met 'Tekst' kan tekst worden ingevoegd tussen de invoervelden. Bijvoorbeeld om ze logisch te scheiden en commentaar/uitleg in te voegen. Per element kan een titel en/of tekst worden opgegeven.

Bestand

Via het invoerveld bestand biedt u de gebruiker de mogelijkheid een bestand met het formulier mee te sturen. Denk bijvoorbeeld aan een CV of een afbeelding.



Voor het invoerveld 'Bestand' kan het volgende ingesteld worden:

Label

Het label van een invoerveld is de tekst die voor het invoerveld wordt getoond. De datanaam voor een bestand is altijd File.

Verplicht

Geeft aan of het veld verplicht is of niet. Een verplicht veld moet ingevuld zijn voor het formulier verstuurd kan worden.

Validatie Met behulp van een validatie kan worden afgedwongen dat de ingevoerde gegevens aan een bepaalde opmaak of formaat voldoen. Voor een bestand bijvoorbeeld het type (extensie).
Opslaan in CSV

Geeft aan of dit gegeven moet worden opgeslagen in het CSV-bestand. Als de instelling 'Opslaan in CSV' bij de algemene formulierinstellingen uit staat, dan worden gegevens nooit bewaard. Het bestand zelf wordt niet opgeslagen in het CSV-bestand, alleen de bestandsnaam. Het bestand zelf wordt altijd als attachment/bijlage meegestuurd met de e-mail aan de 'Ontvanger(s)'.

Opslaan in map Bestanden worden normaliter als attachment meegestuurd met de mail naar de ontvangers. Indien dit niet gewenst is, bijv. omdat de bestanden potentieel erg groot kunnen zijn, dan kunnen ze ook direct worden opgeslagen in een map bij de documenten. In de mail staat dan alleen een hyperlink naar het bestand. Bij het bestand worden alle gegevens van het formulier opgeslagen zodat deze later alsnog opgevraagd kunnen worden.

Tip: Wilt u een bepaald type document laten uploaden, bijvoorbeeld altijd een PDF-document, maak dan een validatie die het bestandtype (de extensie) van de bestandsnaam controleert.

Maak een nieuwe validatie aan (tabje Validaties) een geef het volgende op:
Label: Upload alleen PDF
Validatie: /\.pdf$/i
Foutmelding: Alleen PDF bestanden kunnen geupload worden.

Sla de validatie op en stel hem in bij het ‘Bestand’-invoerveld op het formulier.

Deze validatie controleert of de bestandsnaam eindigt op .pdf (ongeacht gebruik hoofd- en kleine letters).
Wilt u meerdere bestandstypes controleren, bijv. alleen afbeeldingen, gebruik dan een volgende validatie:
/\.(jpg|gif|bmp|png)$/i

Datum

Een invoerveld voor een datum:



Bij een datum kunt u het volgende instellen:

Label Het label van een veld is de tekst die voor het veld wordt getoond. Als u geen data-naam invult (zie hieronder), dan is het label ook de data-naam.
Verplicht Geeft aan of het veld verplicht is of niet. Een verplicht veld moet ingevuld zijn voor het formulier verstuurd kan worden. Achter het label van een verplicht veld verschijnt automatisch een *.
Validatie

Het datumveld kent 3 standaard validaties:
- Datum moet in de toekomst liggen: de opgegeven datum moet in de toekomst liggen (morgen of later)
- Datum moet in het verleden liggen: de opgegeven datum moet in het verleden liggen (vandaag of eerder)
- Datum moet later zijn dan datum ...: de opgegeven datum moet later zijn dat de datum opgegeven in het vorige datumveld. Voor deze validatie moet het formulier dus minimaal 2 datumvelden bevatten waarbij het tweede veld deze validatie kan hebben.

In alle gevallen zal een opgegeven datum worden gecontroleerd op een geldige waarde (31 februari is bijvoorbeeld niet toegestaan).

Jaren Een datumveld bestaat uit 3 velden: dag, maand en jaar. De velden voor dag en maand zijn standaard gevuld met resp. 1 t/m 31 en januari t/m december. Het jaar-veld kan naar wens worden gevuld met een reeks jaren die automatisch worden aangepast aan het huidige jaartal. Om de gebruiker bijv. tot 10 jaar in de toekomst te kunnen laten kiezen geeft u hier 10 op. Stel dat het huidige jaar 2012 is, dan bevat het jaarveld de jaren 2012 t/m 2022.
Voor jaren in het verleden geeft u een negatief getal op. Met -5 krijgt u dan 2007 t/m 2012.
Standaard wordt -100 gebruikt (zo dat een datumveld standaard direct kan worden gebruikt voor het opgeven van een geboortedatum).
Formaat

Het formaat waarin de datum moet worden weergegeven op de bedanktpagina/bevestigingsmail en moet worden opgeslagen in het CSV-bestand.

Als geen formaat wordt opgegeven, dan worden de losse waarden voor de dag, maand en jaar beschikbaar als <veldnaam>_day, <veldnaam>_month en <veldnaam>_year.

Een eigen datum formaat kan worden opgegegeven via de volgende variabelen:
- %d of %dd: dag resp. zonder en met voorloop 0
- %D: naam van de dag (bijv. maandag)
- %m of %mm: maand resp. zonder en met voorloop 0
- %M: naam van de maand
- %jjjj of %j: jaar incl. eeuw
- %jj: jaar zonder eeuw
- %u of %uu: uur resp. zonder en met voorloop 0
- %i of %ii: minuten resp. zonder en met voorloop 0
- %s of %ss: seconden resp. zonder en met voorloop 0
Voorbeelden:
%d-%m-%j = 28-9-2009
%d-%m-%jj = 28-9-09
%jjjj-%mm-%dd = 2009-09-28
%D %d %M %jjjj = Maandag 28 september 2009 

Opslaan in CSV Geeft aan of dit gegeven moet worden opgeslagen in het CSV-bestand. Als de instelling 'Opslaan in CSV' bij de algemene formulierinstellingen uit staat, dan worden gegevens nooit bewaard.
Default waarde De default waarde die in het veld komt te staan. In combinatie met een verborgen veld kan hier elke gewenste waarde worden opgegeven.
Data-naam De data-naam van het invoerveld. Standaard is de data-naam gelijk aan het label. Het kan echter wenselijk zijn dat de data-naam afwijkt van het label, bijvoorbeeld als het formulier door een ander systeem moet worden verwerkt.
Verborgen Geeft aan of het veld zichtbaar is voor de gebruiker of niet. Samen met de vorige twee velden kan dit bijvoorbeeld worden gebruikt om stuurinformatie voor een andere server mee te sturen.

Nieuwsbrief

Als de nieuwsbrief-module actief is kunt u aan een formulier ook de vraag toevoegen of de gebruiker zich meteen wenst in te schrijven voor de nieuwsbrief.

Label Geef de tekst op die bij het vinkje om aan te melden moet worden getoond. Bijv. 'Meld u aan voor onze nieuwsbrief-service.')
Opslaan in CSV

Geeft aan of dit gegeven moet worden opgeslagen in het CSV-bestand. Als de instelling 'Opslaan in CSV' bij de algemene formulierinstellingen uit staat, dan worden gegevens nooit bewaard. Als aangevinkt, dan verschijnt in de CSV een kolom 'nlgroups' met als inhoud de nieuwsbrieven-groepen of 'none' als geen groepen gekozen. Is de kolom leeg, dan heeft men zich niet aangemeldt.

Voeg toe aan de groepen Als bij de nieuwsbrief-module één of meerdere groepen zijn aangemaakt, dan kunt u hier aanvinken aan welke groepen het e-mailadres moet worden toegevoegd. De cursief weergegeven groepen zijn de groepen die niet publiek zijn: bezoekers kunnen zich daar (later) niet expliciet voor aan- of afmelden. De gewoon weergegeven groepen zijn wel zichtbaar op het aan/afmelden-formulier.

Bij het aanmelden kunt u meteen voornaam, achternaam, etc. meegeven aan de nieuwsbrief-module. De labels of datanamen van de betreffende velden moeten dan wel overeenkomen met die van de nieuwsbrief-module. Wilt u bijvoorbeeld dat de voor- en achternaam worden opgeslagen, geef deze dan als datanaam resp. firstname en lastname. Voor een overzicht van de velden en hun (data)namen zie Personaliseren.

Online betalen

Voor donaties of kleine shops kan een online betaal-optie aan het formulier worden toegevoegd. Sleep dit veld naar de plaats waar eventueel de betaalmethode door de klant kan worden gekozen. Sommige betaalmethoden vergen geen invoer van de gebruiker, in dat geval verschijnen er geen extra velden door het toevoegen van de online betalen-optie.

Deze optie is alleen beschikbaar als de nodige betaalopties zijn ingesteld via de shop-module. Maakt u geen gebruik van de shop-module dan kunt de gewenste betaalmethoden (iDEAL en/of PayPal) op verzoek laten instellen.

Lees meer over de online betaal-optie.

Groep (begin) en Groep (eind)

Met Groep (begin) en Groep (eind) kunnen 1 of meerdere velden logisch worden samengevoegd. De formulieren-module zet dan de nodige HTML-code om die velden zodat die velden bijv. pas worden getoond als een bezoeker een bepaalde keuze heeft gemaakt.
Groepen kunnen genest worden: in een groep mogen dus weer één of meerdere groepen staan.

Voorbeeld: 

 

 


 
Bytes: 0/0
Tijd: 00:00:00

Het element Groep (begin) kent 3 instellingen:

Label  Een logische naam voor dit blok met velden. 
Verborgen Deze optie geeft aan of de velden in de groep initieel verborgen zijn of niet. Als aangevinkt zijn de velden niet zichtbaar tot de conditie (zie hieronder) 'waar' oplevert.
Conditie 

De conditie geeft aan wanneer de velden in de groep getoond moeten gaan worden. Een conditie bestaat kort gezegd uit één of meerdere combinaties van veldnamen gevolgd door de waarde die het veld moet hebben. Het logische resultaat van de conditie moet 'waar' opleveren wil de bijbehorende groep getoond worden. Een simpel voorbeeld:

 

Toon = 'Groep 1'

 

Deze conditie maakt dat de groep wordt getoond als het veld met het label/datanaam 'Toon' de waarde 'Groep 1' heeft. (Zie bovenstaande formulier als voorbeeld.)

Voor een conditie kunnen de volgende controles worden toegepast:

 

= (of ==): de waarde van het veld moet gelijk zijn aan

!=: de waarde van het veld moet ongelijk zijn aan

> of >=: de waarde van het veld moet resp. groter of groter of gelijk zijn aan

< of <=: de waarde van het veld moet resp. kleiner of kleiner of gelijk zijn aan

 

Haakjes () mogen worden gebruikt om condities logisch te groeperen (net als bij wiskundige berekeningen ook wordt gedaan).

 

Een conditie kan uit meerdere condities worden opgebouwd door gebruik te maken van logische operatoren als

&& (EN-functie): als alle condities 'waar' opleveren is de totale conditie ook 'waar'
|| (OF-functie): als één van de condities 'waar' oplevert is de totale conditie ook 'waar'

 

Op basis van bovenstaande mogelijkheden volgen hieronder enkele voorbeelden:

 

Toon de groep als het veld A de waarde Nee heeft:

A = 'Nee'

 

Toon de groep als het veld A waarde Ja heeft en veld B een waarde groter dan 10:

A = 'Ja' && B > 10

 

Toon de groep als het veld A niet de waarde Nee heeft, B kleiner of gelijk aan 10 is en C 'Overige' bevat:

A != 'Nee' && B <= 10 && C == 'Overige'  

 

Toon de groep als veld A of veld B Ja bevat:

A == 'Ja' || B == 'Ja'

 

Toon de groep als veld A of veld B Ja bevat en veld C niet gelijk is aan 10:

(A == 'Ja' || B == 'Ja') && C != 10

 

NB: de veldnaam dient te worden voorzien van aanhalingstekens (' of ") als het spaties bevat. Een veld met als label 'Antwoord vraag a' dient dus als

'Antwoord vraag a' == 'Nee'

opgegeven te worden. In plaats van het label kan ook de datanaam opgegeven worden.

Subformulier

Als u veel formulieren moet maken met steeds terugkerende groepen van invoervelden, dan kan het gebruik van subformulieren een uitkomst zijn. Als u bijvoorbeeld steeds formulieren moet maken waarin naar de NAW-gegevens gevraagd wordt, dan kunt u van deze gegevens een formulier maken dat u op andere formulieren invoegt.

Maak voor bovenstaand voorbeeld gewoon een formulier met velden voor naam, adres, postcode en woonplaats. De algemene gegevens hoeven niet ingevuld worden want het formulier wordt niet 'los' gebruikt. Vul wel de titel in zodat u het formulier makkelijk in de lijst van formulieren kunt vinden.
Maak vervolgens een nieuw formulier. Op de plaats waar de NAW-gegevens gevraagd moeten worden voegt u subformulier-veld in. Vervolgens kunt u het NAW-formulier in het dropdown-menu selecteren:

Formulier Kies het gewenste formulier dat als onderdeel van dit formulier getoond moet gaan worden.
Prefix Als u een subformulier meerdere keren op een formulier gebruikt, dan krijgen alle velden dezelfde label/data-naam. Met de prefix kunt u dan de velden per subformulier voorzien van een uniek kenmerk. Vraagt u bijvoorbeeld naar de NAW-gegevens van de persoon zelf en zijn/haar partner, dan kunt u bij de tweede keer als prefix 'partner' opgeven.
Verborgen Geeft aan of de velden van dit formulier zichtbaar zijn op het formulier. Zet het vinkje om alle velden wel toe te voegen aan het formulier, maar ze niet te tonen. Dit kan bijv. handig zijn om een formulier te maken dat uit meerdere stappen bestaat en de gegevens van de voorgaande stappen door te geven. Zie ook 'Praktijkvoorbeelden: Hoe maak ik een (enquete)formulier dat uit meerdere stappen bestaat.'

Automatisch invullen

Met behulp van het 'Automatisch invullen'-element kunt u een formulier maken waarbij de bezoeker een code moet opgeven. Op basis van de code worden dan bijbehorende gegevens opgehaald en in de overeenkomstige velden op het formulier ingevuld.

Bij het element dient u een csv bestand in te stellen. Het csv bestand moet beginnen met een regel met kolomnamen. Deze kolomnamen moet overeenkomen met de labels/datanamen van de overige velden op het formulier. De kolom met de code die men moet gaan invoeren moet xcms_code heten.
Als kolom xcms_code leeg is tijdens het uploaden van het csv bestand zal het cms per regel waar geen code staat ingevuld zelf een code van 6 karakters (0-9a-f) genereren.
Als het formulier een keer is opgeslagen staat bij het element de naam van het csv bestand en een knop om het csv bestand weer te downloaden. Dit bestand kunt vervolgens bijv. gebruiken om alle personen een nieuwsbrief te sturen of een flyer/folder te laten drukken met hun persoonlijke code

Het element toont zelf alleen een invoerveld met een knop om de gegevens op te halen. De vormgeving van de knop kunt u via uw vormgever eventueel laten aanpassen.

Bij het element kunt u opgeven of het veld verplicht is of niet. Als verplicht, dan moet de bezoeker een geldige/bestaande code opgeven om verder te gaan c.q. het formulier te kunnen versturen.

Hieronder vindt u een voorbeeld formulier incl. de gebruikte csv bestanden:

Als voorbeeld is het volgende csv geupload bij het element. Merk op dat bij de 3de regel al een code is opgegeven:

xcms_code;naam;woonplaats;merk;model
;Jan;Apeldoorn;Volvo;XC70
123;Kees;Veenendaal;Alfa Romeo;75
;Bert;Soest;Mini;Cooper

Na opslaan van het formulier kan het csv bestand weer gedownload worden en bevat het:

xcms_code;naam;woonplaats;merk;model
0f198f;Jan;Apeldoorn;Volvo;XC70
123;Kees;Veenendaal;Alfa Romeo;75
237afb;Bert;Soest;Mini;Cooper

U ziet dat alleen voor Jan en Bert een xcms_code is gegenereerd, voor Kees blijft de bestaande code gehandhaafd.

Vul bij wijze van proef de 3 codes in op onderstaande formulier: 


Stap 1: Uw code
Vul uw persoonlijke code in die u per post/e-mail heeft ontvangen. Klik vervolgens op de knop achter het veld.




Stap 2: Uw gegevens
Controleer uw gegevens en vul ze eventueel aan.